Dvojice střešních oken vedle sebe - Side-by-side roof windows - Nebeneinanderliegender Dachfenster

V příspěvku O DINOSAURECH jsme se věnovali koncepci klasických oken, dostatečně jsme ji pohaněli, ale také uznáváme, že tato konstrukce oken slouží již celé dekády, přinesla lidem do podkroví mnoho užitku v podobě světla a čerstvého vzduchu, ale také problémů, jako je kondenzace, plíseň a ztráta tepla.

Pokusů jak se vymanit z kleští klasické koncepce proběhlo historicky několik, většina jich upadla v zapomnění, některá žijí dál, mají svá pozitiva, ale i omezení, která zabránila významnému rozšíření. Jedním z těch úspěšných je například okno BRAAS, využívající systém odskoku křídla ven a posunu do strany.

Nyní už ale blíže o konstrukci našich oken. Stejně jako ostatní jsme při snaze o posun ve vývoji vycházeli z toho, co nám na současných oknech vadí.

Jak zní v kostce naše představa o „lepším“ okně? „Výklopné dřevěné střešní okno s bezrámovým bezpečnostním energeticky úsporným zasklením, masívním celoobvodově zatepleným rámem, kováním z nerezové oceli, s praktickými doplňky, neotřelým vzhledem jak z interiéru, tak exteriéru, které je plnohodnotným prvkem střešní konstrukce.“

PROČ?

Tak tedy postupně.

Konstrukce křídla

Když se oprostíte od zavedené myšlenky, že zasklení musí být uložené v nosném rámu (dřevo/plast), že musí být připevněno zasklívací lištou, že křídlo musí procházet rámem, že kování musí zeslabovat nosnou část křídla i rámu, otevřou se vám netušené možnosti. Jaké? Zasklení kryjící celou plochu okna spojíte přímo s kováním strukturální spojem, přičemž kování bude „venku“. Co to znamená? Že dřevo, které bylo původně na křídle, investujete přímo do hlavního rámu okna, kování které bylo původně tepelným mostem zeslabujícím nosné části vyženete ven, kde má dost místa bez vlivu na tepelné vlastnosti. Zasklení není třeba omezovat snižováním distančních rámečků, madlo strukturálně spojíte přímo se sklem. Zasklívací lištu pak nepotřebujete vůbec, takže ji ani nemusíte nikam šroubovat. Výsledek? Jednoduché elegantní křídlo s minimem součástí, bez vrutů, s vnější stranou bez přesahujících částí, s minimální údržbou.

Rám

Klasická koncepce – rám tloušťky cca 3 – 4 centimetry, víc to nejde, zeslabený kováním. S tím toho moc nenaděláte, protože k tomu máte klasické křídlo. Ale co když máme křídlo v naší verzi? Zbylo nám z něj dost dřeva, které jsme mohli bez zmenšení plochy prosklení připojit pevně k rámu, čímž vznikl masivní lepený profil v šířce pěkných 11-ti a půl centimetrů. Navíc jej nemusíme kvůli kovaní zeslabovat, protože kování je „venku“.

Zateplení rámu

U klasiky vzhledem s počtu ploch, zákoutí, přerušení a napojení najdeme vícero snah o přidání tepelné izolace na rám, křídlo, do mezer, pod plechování, pod sklo, pod ventilační klapku apod. Jak na to jdeme my? Jedním jediným odlitkovým monoblokem vysoce izolačního polyuretanu, obklopujícím celý rám z exteriérové strany.

Těsnění

Otevřete běžné střešní okno a počítejte. Dvě až tři řady těsnění mezi křídlem a rámem, některá spojitá, jiná přerušená kováním. Přičtěte těsnění mezi zasklením a rámem a těsnění mezi díly plechování. Taky nezapomeňte na těsnění okolo ventilační klapky. Nebojte, určitě najdete i nějaká další. Co na to my s naší koncepcí? Jedno celoobvodové dvoukomponentní čtyřbřité těsnění v drážce pro jednoduchou výměnu, těsnící funkční spáru mezi křídlem a rámem s napojením na vnější oplechování.

Kování

Kování je zpravidla změtí součástek z oceli nebo hliníku, vyžadujících místo, u výklopných oken vzhledem k velkým silám místa o to více. Kam s ním? Něco odfrézovat, něco zeslabit přímo na kování, pak se to sice bude trochu vlnit… Proč? S koncepcí „kování venku“ nemusíme z rámu odfrézovat ani třísku a zdvihače můžeme mít spolehlivé masivní dvouřadé pružinové s adaptivní brzdou, o vnějším průměru 30 milimetrů, u elektrického provedení až 35 milimetrů (což je v podstatě celá tloušťka klasického rámu…).

Doplňky

Roleta dokáže účinně ochránit podkroví před sluncem či zvědavými sousedy, ale má tu vlastnost, že jejím nainstalováním na křídlo okna přicházíte o část plochy, kterou prochází světlo do interiéru, nemluvě o poškozování okna připevňovacími prvky rolety – lištami, vruty. Schovat něco do rámu širokého tři centimetry je nemožné. Ovšem pokud máme rám šíře přes jedenáct centimetrů, můžeme do něj integrovat jak samotný válec s roletou tak i vodící drážky. A nepřijdeme přitom ani o milimetr z plochy, kterou nám přichází světlo do podkroví.

Podobné je to i se sítí proti hmyzu. Potřeba vyvětrat přehřáté podkroví nočním větráním je pozvánkou pro komáry. Ovšem obrana sítí znamená u klasické koncepce její instalaci na vnitřní ostění okna, což není ani pěkné ani praktické. Integrovaná roleta v rámu je naproti tomu jednoduše zaměnitelná za síť proti hmyzu, má minimum součástek a ….žádné vruty.

 

Závěrem se zmíníme i o osazování oken do střešní konstrukce. Vzhledem k tomu, že systém připevnění do střechy je principiálně stejný u všech konstrukcí oken, zaměříme se na rozdíl, který vyplývá z odlišnosti tloušťky rámu klasické a naší koncepce, a to je umístění drážky vnitřního ostění.  Jak jsme již zmínili v předchozím článku, drážka vnitřního ostění na klasickém rámu je a může jedině být na vnějším obvodu nominálního rozměru okna.  To znamená, že nemůžete v žádném případě přesunout okno nad krokev. V naší koncepci je drážka vnitřního ostění s ohledem na velkou šíři rámu posunuta o několik centimetrů od vnějšího okraje nominálního rozměru okna a okno je tak možno v některých případech částečně osadit nad krokev a vyhnout se tak trámové výměně. Navíc je možné vždy při provádění vnitřního ostění doplnit tepelnou izolaci do míst, do kterých to u klasických střešních oken nelze – viz detaily osazení v Technické sekci.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments